Publisert:
Etter mange år med avgiftsfri omregistrering på elektriske kjøretøy, har det i Stortingsvedtaket for særavgifter i 2022 blitt vedtatt at elbiler ikke lengre slipper unna. Men, prisen for omregistrering er ikke på langt nær så dyr som på de «gamle» fossilbilene.
Så, hva vil egentlig omregistreringsavgiften bety for deg i 2022? Omregistreringsavgiften er fordelt i vekt- og årsklasser. De nyeste og tyngste bilene, er også de dyreste, mens de gamle lette slipper billigst unna. Elbilens omregistreringsavgift har en liten joker ved seg som vi kommer tilbake til.
Registreringsår | |||
<- 2019 | 2018-2011 | 2010 -> | |
Personbiler | |||
t.o.m. 1200 kg | 4 378 | 2 880 | 1 729 |
Over 1200 kg | 6 681 | 4 034 | 1 729 |
Elbiler | |||
Alle vektklasser | 1 670 | 1009 | 432 |
Varebiler m.m. inntill 7500 kg: | |||
2 189 | 1 383 | 1 154 |
Omregistreringsavgiften for elbilen er ikke satt i umiddelbar virkning ved årsskiftet til 2022. I vedtaket står det skrevet:
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.
Med andre ord er omregistreringsavgiften på elbil ikke satt i kraft, men kan ikraftsettes av departementet og det er forventet at endringen er rett rundt hjørnet.
Sjekk hva du må regne i omregistrering her: Skatteetaten - omregistrering
Ved noen få tilfeller kan man slippe omregistreringsavgiften til staten. Har du for eksempel skiftet navn eller omregistrert bilen for under 2 måneder siden, kan det utløse fritak. Det er da mulig å kreve refusjon på den betalte omregistreringen.